de' boboiS n gegurlS

Dec 15, 2010

Papsmear




smalam pergi check up utk DEPO n papsmear. Ape papsmear sbnrnye?

terpk² aper dierlaa sbnrnyer papsmear nih?

(perasaan tu chuak sbnrnyer....sbb SN tu ckp...x sakitla...mcm mase bersalin dulu² tu.hah?? mcm mase bersalin dulu?? owh tidakk!!...kalau mcm tu mmg sakett laa...:((.....) dlm hati yg berdebar² tu...mulut pun sibuk tanye SN tu....

sopis: errmm...papsmear ni utk aper yer? dia untuk org yg dah kawen jer ek?

SN:papsmear ni pemeriksaan untuk wanita yg berkahwin / yg kerap menjalankan hubungan sex.ujian ni utk memeriksa ape² yg boleh mengakibatkan kanser serviks.

sopis: owh ok...yg utk HPV vaksin tu aper pulak?yg mcm dlm iklan kanser serviks tu?

SN: owh yg tu hanya utk budak perempuan yg berumur 13 tahun sahaja.utk org dewasa kene buat papsmearlaa...

sopis: owh ok²


sambil² tu...SN tu pun start wat prosedur Papsmear ni.1stly dia...wipe n bersihkan tuuttt...pastu dia soh tarikkk nafass....relax...pastu dia godeh sket² pastu dier kate...sakit ke puan?...tahan sikit yer...sampai nmpk serviks...pastu..(rase time tu spt berlaku sedikit penyedutan...i pun x sure...aper yg berlaku...)lps tu terus siap...dier pun kemudiannyer sapu sampel atas slaid utk diuji di makmal....insyAllah result maybe a month jugaklaa..fuhh...lege...Alhamdulillah, xdelaa sakit mane pun....so...xyah risau² k..utk menjlnkn pemeriksaan papsmear. :)


ni yg ai gugel k..;)


KEPENTINGAN PAP SMEAR
Wujud 40 tahun yang lalu dan mula diperbaharui sedikit semi sedikit dari segi peralatan, cara pengambilan sel kulit dan ujian yang dibuat. Dr. Papinocolo dapat mengesan dan mencipta alat penguji ini dan beliau dipertanggungjawabkan untuk mengesan kanser yang disyaki ada pada faraj wanita.
Bahagian permukaan pangkal rahim akan dikaji sama ada sel kulit yang menyelaputinya berubah atau tidak. Jika ia berubah dari kulit yang asal kepada yang diragui, bermakna terdapat kesan awal kanser pada pangkal rahim wanita berkenaan.
Wanita yang sudah melalui hubungan seksual secara tidak langsung terdedah dengan risiko kanser pangkal rahim. Pap smear adalah satu alat penguji penting untuk mengesan kanser pangkal rahim dari awal.
Hubungan kelamin yang pertama sahaja sudah cukup menjadikan permukaan pangkal rahim terdedah dengan virus dan kuman pada permukaan pangkal rahim terdapat "transformation zone" yang diselaputi sel awal yang sensitif. Sel ini boleh berubah menjadi sel kanser jika terdapat tekanan daripada virus dan kuman.
Dalam masa dua atau tiga hari ujian, keputusan sama ada pesakit dijangkiti atau tidak kuman virus papiloma akan dapat dikesan. Virus papiloma atau dipanggil juga virus ketuat adalah penyebab utama pro kanser. Jika virus ini sudah mencapai 80%, pesakit berisiko tinggi untuk mendapat kanser pangkal rahim.
Tidak ada had umur tertentu bagi pengidap kanser pangkal rahim. Gadis yang sudah aktif dalam hubungan seksual dab baru berusia 16 tahun mungkin boleh mengidapnya.
Wanita yang telah mula dicemari dengan virus ini boleh membawa kepada maut jika tidak dicegah dari awal. Virus kanser ini boleh merosakkan sistem urat saraf dan memberi kesan kepada salur pernafasan.
Siapakah mereka yang paling berisiko tinggi? Semua wanita yang pernah melakukan seks adalah berisiko untuk dijangkiti kuman pada pangkal rahim. Tetapi yang paling berisiko tinggi dan digalakkan supaya melakukan pap smear dengan segera ialah:
Wanita berusia muda yang sudah terdedah dengan hubungan seks.
Mereka yang kerap bertukar pasangan.
Mereka yang tidak menjaga kebersihan faraj sehingga mudah dijangkiti sebarang kuman.

0 kata² mereka...::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...